Töltés, Storage (tárolás), Belső ellenállás mérése
A töltést szinte bármilyen LiPo képes okostöltővel el lehet végezni a módszer ugyanaz. Ebben a cikkben és a videókban egy SKYRC D100V2 dual töltővel mutatom be a műveleteket. Ezért van két akksi a töltőre kötve, egy csatornás töltővel is teljesen hasonló a módszer.
Amennyiben még nem olvastad az akkumulátorokról szóló cikkem, kezdj itt:
A töltőbe dugjuk bele az akksi kábeleket, a képeken látható módon (főkábelek szín szerint, balansz kábel jobbra ütköztetve). FONTOS! Az akkumulátorokat csak legutoljára szabad csatlakoztatni, a töltő bekapcsolása után!
Egy YUNEEC TYPHOON H vagy H520 drón akksi 4 db lipo cellát tartalmaz. Egy lipo cella kapocsfeszültsége feltöltve 4.2V (LiPo cella) vagy 4.35V (LiHV cella).
Ezek sorba vannak kötve, így jön ki a teljes feltöltött kapocsfeszültség: 4*4.2V=16.8V (LiPo) vagy 4*4.35V=17.4V (LiHV)
A töltési beállítások 4 cellás YUNEEC akksik esetén:
LiPo – Typhoon H (fontos, csak ezt szabad!)
LiHV – Typhoon H Plus, H520:
LiIo – H520E, H3
Ha az LiHV/LiIo (H Plus, H520, H520E, H3) akksikat mégis inkább LiPo módban töltjük, akkor csak 90%-ig töltődnek fel (4.35V helyett csak 4.2V cellafeszültségre), ezzel megnöveljük az élettartamukat Igen, a repülési idő is csökken. Valamit, valamiért 🙂 (Az elektromos autók sem töltik magukat fullra, pont ez miatt!)
max töltési áram 6A (bizonyos töltők többre is képesek, nem ajánlott nagyobb árammal tölteni, károsíthatja az akkumulátort)
cellaszám 4, azaz 4S (4 sorba kötött)
Az alábbi videókban mindent részletesen elmagyarázok. Fontos, hogy LIPO módot választok ki. Pl. H520 akksik esetén a fenti képen látható LiHV-t kell kiválasztani, ha 100%-ra szeretnénk tölteni az akksikat.
Amennyiben nem pár órán belül repüljük ki a töltést, a H520 akksikat LIPO módban javaslom tölteni.
Ilyenkor nem 4.35V hanem csak 4.2V-ra tölt a töltő cellánként (kb 10%-kal kevesebb repülési idő.).
Első bekapcsolás és töltés indítása
Storage mód azaz tárolási feszültségre merítés.
Belső ellenállás mérése
1-10 mOhm az tökéletes érték. A lényeg, hogy 30 alatt legyen mind a 4 cella és viszonylag hasonló értékeken. Egy öreg vagy elhasználódott akksinál a 10-10-12-60 már egy hibás 4es cellát jelez.
Amennyiben STORAGE-ra van töltve az akksi tároláskor és nem hagyjuk napokig 100% feltöltve, úgy a belső ellenállás nagyobb eséllyel sokáig kis értéken maradhat.
Fontos információ!
SOHA NE HAGYJÁTOK MAGÁRA AZ AKKUMULÁTORT TÖLTÉS KÖZBEN! CÉLSZERŰ FÉMDOBOZBAN VAGY Ú.N. LIPO ZSÁKBAN TÖLTENI!
Amennyiben az akkumulátorokat nem megfeleő üzemmődban, túl nagy árammal, vagy nem megfelelő cellaszám beállítással töltjük az tűz és robbanásveszélyes lehet!